h1

GABUNGAN ICT DAN P&P GIAT MINAT PELAJAR

March 27, 2010

 

Sekolah tidak ada pilihan melainkan menerima perubahan dan fenomena ICT serta guru-guru perlu cepat menguasai ilmu dan keterampilan ICT untuk diterapkan dalam proses p&p. 

Maka, pembabitan pemimpin sekolah dalam membina polisi, pelan pembangunan ICT dan sokongan terhadap program pembangunan sataf adalah menjadi teras utama.  Sokongan dan sumbangan pihak luar harus dilihat sebagai satu peluang untuk memantapkan penggunaan ICT dalam proses p&p.

Penngabungan ICT dalam p&p memerlukan kemahiran dan komitmen guru secara tekal dan berfokus.  Peranan guru dalam mengintegrasikan ICT terbabit dalam semua peringkat proses pembelajaran bermula dari persediaan sebelum pengajaran, semasa dan penilaian selepas sesi p&p.

Kegagalan guru dalam membuat perancangan yang teliti akan merugikan pelajar dan menjadikan proses p&p kurang berkesan.

Menurut Pisapa (1994), integrasi ICT dalam p&p bermaksud penggunaan teknologi pembelajaran untuk memperkenal, mengukuh dan menambah kemahiran.  Penggunaan teknologi mesti digabung jalin bersama kaedah pengajaran. Guru perlu mengintegrasi ICT untuk memberi nilai tambah kepada p&p.

Integrasi ICT dalam pengajaran dan pembelajaran perlu dilihat dari perspektif yang lebih luas iaitu menggunakan ICt secara berfikrah, terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan dalam p&p (Pusat Perkembangan Kurikulum, 2001).

Sumber: Pendidik, Disember 2008.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: